Logo JBe Games

Magia w grach - od Dungeons & Dragons do współczesności

Logo Dungeons&Dragons

 

Dzisiaj zabiorę Was w podróż przez historię systemów magicznych w grach! Projektując mechaniki do mojej nowej gry, spędziłem sporo czasu na researchu różnych rozwiązań (i przegrałem przy tym zdecydowanie za dużo godzin w Divinity 😅). Sprawdźmy razem, co sprawia, że niektóre systemy magiczne są tak wciągające i satysfakcjonujące!

Od planszówek do gier cyfrowych

Zanim magia zawitała do gier komputerowych (tak, były takie czasy! 😱), królowała w świecie planszówek RPG. Dungeons & Dragons, prawdziwy dziadek wszystkich gier RPG, wprowadził koncepcje, które do dziś kształtują systemy magiczne:

Te elementy pojawiły się później w pierwszych cRPG. Ale twórcy gier szybko zaczęli kombinować po swojemu... i dobrze!

Rewolucyjne podejścia

Morrowind interfejs magii

 

The Elder Scrolls III: Morrowind (2002) - Kreator zaklęć i przetrwanie

Pamiętacie może kreator zaklęć z Morrowinda? 🤔 Kiedy pierwszy raz go zobaczyłem, myślałem że to jakieś czary-mary, ale nie - to był prawdziwy system do tworzenia własnych zaklęć! Wprowadził podejście do personalizacji, które świetnie pasuje do mechanik survivalowych:

Dragon Age: Origins (2009) - Magia współpracy

BioWare pokazał nam, jak sprytnie połączyć różne systemy:

Nowoczesne systemy

 

Transformacje terenu w DOS2

 

Divinity: Original Sin 2 (2017) - Świat żyje!

Larian Studios stworzyło coś genialnego - system, gdzie otoczenie jest równie ważne jak zaklęcia:

Co planuję w moim projekcie?

Biorąc inspirację z tych wszystkich świetnych gier, w moim projekcie chcę połączyć:

1. Survival i magię:

2. Prosty start, głęboki rozwój:

3. Elementy z Waszych ulubionych gier:

Co Wy na to?

A Wy jakie macie doświadczenia z magią w grach survival? 🤔 Które rozwiązania najbardziej przypadły Wam do gustu? Jakie zaklęcia byłyby według Was najbardziej przydatne w walce o przetrwanie?

Łapcie mnie na social mediach - wiecie gdzie mnie znaleźć! 😉

Do następnego razu! Bajo! 👋

© 2025 JBeGames. All rights reserved.

Website created by Jakub Solecki, owner of the JBeGames brand.

This site uses essential cookies... More information can be found in our Privacy Policy.