Magia w grach - od Dungeons & Dragons do współczesności
Logo Dungeons&Dragons
Dzisiaj zabiorę Was w podróż przez historię systemów magicznych w grach! Projektując mechaniki do mojej nowej gry, spędziłem sporo czasu na researchu różnych rozwiązań (i przegrałem przy tym zdecydowanie za dużo godzin w Divinity 😅). Sprawdźmy razem, co sprawia, że niektóre systemy magiczne są tak wciągające i satysfakcjonujące!
Od planszówek do gier cyfrowych
Zanim magia zawitała do gier komputerowych (tak, były takie czasy! 😱), królowała w świecie planszówek RPG. Dungeons & Dragons, prawdziwy dziadek wszystkich gier RPG, wprowadził koncepcje, które do dziś kształtują systemy magiczne:
System Vancian - czyli "przygotuj zaklęcia przed przygodą i módl się, że wybrałeś właściwe" 🙏
Podział czarów na poziomy trudności i mocy
Szkoły magii (kto z Was też zawsze wybierał nekromancję? 👻)
Te elementy pojawiły się później w pierwszych cRPG. Ale twórcy gier szybko zaczęli kombinować po swojemu... i dobrze!
Rewolucyjne podejścia
Morrowind interfejs magii
The Elder Scrolls III: Morrowind (2002) - Kreator zaklęć i przetrwanie
Pamiętacie może kreator zaklęć z Morrowinda? 🤔 Kiedy pierwszy raz go zobaczyłem, myślałem że to jakieś czary-mary, ale nie - to był prawdziwy system do tworzenia własnych zaklęć! Wprowadził podejście do personalizacji, które świetnie pasuje do mechanik survivalowych:
Tworzenie własnych czarów (np. zaklęcie "Nie zamarznę dziś" chroniące przed zimnem)
Balansowanie mocy (potężniejsze efekty = większy koszt many)
System wzmacniania ekwipunku (przydatny śpiwór +5 do przetrwania mroźnych nocy? Czemu nie!)
Wspomaganie eksploracji (lewitacja była OP, nie oszukujmy się 😄)
Dragon Age: Origins (2009) - Magia współpracy
BioWare pokazał nam, jak sprytnie połączyć różne systemy:
Interakcje żywiołów (idealne do survivalu - mokre drewno? Żaden problem! 🔥)
Zaklęcia do zbierania surowców (przydałby się taki pomocnik w kopalni? 🪨)
Wytwarzanie ulepszonych przedmiotów
Rozwój postaci wpływający na styl czarowania
Nowoczesne systemy
Transformacje terenu w DOS2
Divinity: Original Sin 2 (2017) - Świat żyje!
Larian Studios stworzyło coś genialnego - system, gdzie otoczenie jest równie ważne jak zaklęcia:
Kształtowanie terenu (budowanie magicznych fortec! 🏰)
Rytuały wykorzystujące składniki z otoczenia (tak, będziecie eksplorować w poszukiwaniu rzadkich ziół! 🌿)
2. Prosty start, głęboki rozwój:
Podstawowe zaklęcia przetrwania dostępne od początku
Zaawansowane kombinacje dla prawdziwych czarodziejskich geeków
System tworzenia magicznych narzędzi
Rozwój postaci połączony z umiejętnościami przetrwania
3. Elementy z Waszych ulubionych gier:
Losowe receptury i przepisy (każda rozgrywka będzie inna!)
Zróżnicowane biomy ze swoimi unikalnymi składnikami
Reaktywne środowisko
Kompleksowy system rzemiosła
Co Wy na to?
A Wy jakie macie doświadczenia z magią w grach survival? 🤔 Które rozwiązania najbardziej przypadły Wam do gustu? Jakie zaklęcia byłyby według Was najbardziej przydatne w walce o przetrwanie?
Łapcie mnie na social mediach - wiecie gdzie mnie znaleźć! 😉
Website created by Jakub Solecki, owner of the JBeGames brand.
This site uses essential cookies... More information can be found in our Privacy Policy.
Zarządzaj zgodą
Aby zapewnić jak najlepsze wrażenia, korzystamy z technologii, takich jak pliki cookie, do przechowywania i/lub uzyskiwania dostępu do informacji o urządzeniu. Zgoda na te technologie pozwoli nam przetwarzać dane, takie jak zachowanie podczas przeglądania lub unikalne identyfikatory na tej stronie. Brak wyrażenia zgody lub wycofanie zgody może niekorzystnie wpłynąć na niektóre cechy i funkcje.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.